nl

    Terug naar overzicht

    Weetjes

    • Patenten
    • Merken
    • Modellen

    Intro...

    Natuurlijk zijn er ook innovatieve bedrijven zonder IP maar het EUIPO neemt IP als graadmeter voor innovatie.

    Het verschil in performance is het grootste bij MKB bedrijven. MKB bedrijven met IP mochten zelfs gemiddeld 68% hoger resultaat schrijven dan bedrijven zonder IP. Dit feit relateren wij graag aan een eerder nieuwsitem waarover wij schreven namelijk familiebedrijven. Het geheim achter het succes van familiebedrijven is veelal haar innovatiekracht. De familiebedrijven die in hun sector het hoogst scoren hebben vooraf duidelijk gedefinieerde innovatieprocessen. Veelal met een eigen R&D afdeling en een verantwoordelijk innovatiemanager. Op niveau van het topmanagement.

    Als we dan nagaan dat 70% - aldus recent onderzoek van PwC - van de MKB bedrijven familiebedrijven zijn zullen wij het de komende jaren van innovatie moeten hebben. Zeker om grote maatschappelijke uitdagingen als vergrijzing, milieudegradatie, vraag naar voedsel en water en energie, veiligheid en urbanisatie te verwerken. Nederland is en blijft per slot van rekening een kennisland.

    Mocht u naar aanleiding van dit artikel vragen hebben over dit onderwerp, neemt u dan contact met mij op.

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    De allereerste nietigheidsuitspraak van het UPC is een feit.

    • Patenten
    • Unitair Octrooi

    Innovatieve en techniek gedreven start-ups groeien harder dan andere starters. Wat kan het MKB daar van leren?

    • Patenten

    Investeren in R&D en samenwerking is juist nu dé sleutel tot succes voor het MKB.

    • Patenten

    Nieuwe verpakkingen bij Lidl en het belang van vooronderzoek

    • Merken
    • Legal

    Van beschrijvend naar onderscheidend: Hoe je van een beschrijvend merk een sterk merk maakt.

    • Merken

    TikTok-influencer beboet in Nederland: gamechanger voor influencers.

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    TikTok-influencer beboet in Nederland: gamechanger voor influencers.

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Bunq vs. easyJet: Hoe kan één woord zoveel impact hebben?

    • Merken
    • Modellen

    Merkbescherming in tijden van superhypes

    • Merken
    • Modellen
    • Legal