Artikelen en opinie

Van beschrijvend naar onderscheidend: Hoe je van een beschrijvend merk een sterk merk maakt.

Geschreven door Melloney Kolf | Sep 4, 2024 2:29:02 PM

Er zit ook een keerzijde aan zo’n beschrijvende merknaam. Deze kun je namelijk niet zomaar als woordmerk registreren. Je kunt je voorstellen dat een merknaam als 'PEAR' voor peren niet onderscheidend genoeg is – iedereen moet natuurlijk kunnen zeggen dat ze peren verkopen! Een monopolie op PEAR voor peren is daarom niet mogelijk.

Een merk dient zich te kunnen onderscheiden. En precies daar wringt de schoen bij beschrijvende merknamen: ze maken het lastig om jouw producten te onderscheiden in een zee van soortgelijke producten.

Gelukkig is er een veelgebruikte oplossing om een beschrijvende merknaam toch als merk te registreren. Door de merknaam te combineren met onderscheidende grafische elementen, verkrijgt je merk onderscheidend vermogen. We noemen dit ook wel een woord-/beeldmerk of een logo.

Hoewel je met zo’n woord-beeldmerkregistratie in beginsel geen rechten verkrijgt op alleen het woordelement, is dit wel een mooie stap in de opbouw van een sterk en toch onderscheidend merk. Dat je van een beschrijvend merk ook een sterk en onderscheidend woordmerk kunt maken, bewijzen succesvolle voorbeelden als DE VEGETARISCHE SLAGER® en POSTNL®.

In deze blog geven we je alvast wat tips hoe jij jouw merk net zo sterk kunt maken:

  1. Gebruik je merk consistent met de registratie

Deze eerste tip lijkt misschien een open deur, maar je zou verbaasd zijn hoe vaak we in de praktijk zien dat merken in een gewijzigde vorm worden gebruikt, of zelfs erger, dat het merk helemaal niet zoals geregistreerd wordt gebruikt, maar als een woordmerk.

Om een sterk merk op te bouwen, is het cruciaal dat je het merk precies gebruikt zoals het is ingeschreven. Doe je dit niet, dan is je merk vijf jaar na de registratiedatum onderhevig aan verval. Ben je van plan je merk of logo aan te passen? Neem dan altijd even contact op met één van onze merkgemachtigden. Zij kunnen je precies vertellen of een nieuwe registratie nodig is om je merk te beschermen.

  1. Handhaaf je merk

Deze tip hebben we onlangs besproken in onze blog “Merkbescherming in tijden van superhypes,” maar we kunnen het belang ervan niet genoeg benadrukken. Het nemen van adequate actie tegen inbreuk, copycats en andere inbreukmakers is namelijk essentieel om verwatering van je merk te voorkomen en het sterk te houden. Dit is vooral cruciaal voor beschrijvende merken of licht beschrijvende merken. Door je merk proactief te handhaven, zorg je ervoor dat het onderscheidend blijft en zelfs nog meer onderscheidend verkrijgt.

  1. Investeer in marketing en creëer naamsbekendheid

Om je merk net zo sterk te kunnen maken als DE VEGETARISCHE SLAGER® en/of POSTNL® is het niet alleen essentieel om te investeren in je merkbescherming en de handhaving van je merk, maar ook in marketing en naamsbekendheid.

Hoe meer mensen je merk kennen en herkennen, hoe sterker en onderscheidender het wordt. En een merk dat herkend wordt door het publiek, is een merk dat onderscheidend is.

  1. Een woordmerkaanvraag met een beroep op inburgering

Last but not least: een beroep op inburgering. Voor beschrijvende merknamen is dit misschien wel het meest belangrijke onderdeel van het verkrijgen van een sterk en onderscheidend merk.

Met een beroep op inburgering toon je als merkhouder aan dat jouw in beginsel beschrijvende merknaam, door intensief gebruik, handhaving en marketing van het merk, inmiddels zoveel onderscheidend vermogen heeft gekregen dat het publiek jouw producten dus kan onderscheiden van producten van andere producenten.

Je hebt nu een duidelijk overzicht van hoe je jouw beschrijvende merk kunt transformeren tot een krachtig en onderscheidend merk. Door consistentie in gebruik, proactieve handhaving, slimme marketingstrategieën en een beroep op inburgering, leg je de fundamenten voor een sterk merk.

Heb je nog vragen over het beschermen of versterken van je merk? Of twijfel je of je merkstrategie up-to-date is? Neem dan gerust contact met ons op. We staan klaar om je te helpen jouw merk naar het volgende niveau te tillen!