Artikelen en opinie

TikTok-influencer beboet in Nederland: gamechanger voor influencers.

Geschreven door Lotte Leek | Aug 12, 2024 11:25:48 AM

Al jaren wordt er gepleit voor strenger toezicht en handhaving op influencers die de reclameregels aan hun laars lappen. Daarom zijn er sinds twee jaar strengere regels voor grote influencers met minstens 500.000 volgers. Het moet voor de kijker duidelijk zijn wanneer een video reclame bevat.

In Nederland houdt het Commissariaat voor de Media (CvdM) nu een oogje in het zeil. Hoewel het CvdM bevoegd is om boetes uit te delen, gaf ze er de voorkeur aan om met influencers in gesprek te gaan.

Dit veranderde in juni van dit jaar, toen de eerste boete in Nederland werd opgelegd. De primeur gaat naar influencer Rhodé Kok, die reclame maakte in haar TikTok-video's zonder duidelijke vermelding.

Na een gesprek met CvdM en uitleg plaatste Kok opnieuw video's die de reclameregels schonden. Het CvdM waarschuwde haar om de video's aan te passen door het toevoegen van een label met het opschrift 'betaald partnerschap'. Omdat hier geen gehoor aan werd gegeven, werd haar de eerste boete van €6.075 opgelegd.

Het CvdM verklaart: "De kijker heeft het recht om te weten wanneer er sprake is van reclame, om de uitspraken van de persoon die de reclame maakt op waarde te schatten en zich hierna vrij een eigen mening te kunnen vormen."

De les voor influencers is duidelijk: transparantie en herkenbare reclame zijn een must. De regels voor influencers op een rijtje: