nl

    Terug naar overzicht

    Innovatie door de eeuwen heen, met potlood geschetst

    • Patenten
    • Merken
    • Modellen

    Intro...

    Niemand kan in zijn eentje een potlood maken, aldus Friedman in een collegezaal. Hij zwaait met een potlood, een geel potlood met een gummetje aan het eind.

    Allereerst hout: hoe kom je daaraan? Boom zoeken, boom omzagen.
    Maar hoe kom je aan een zaag?
    Hoe kom je aan dat staal?
    En hoe kom je aan ijzererts?

    Dat zwarte spul van de stift, dat wij lood noemen, is grafiet. Dat komt uit mijnen in Zuid‚ÄëAmerika. Hoe kom je bij dat grafiet in Zuid-Amerika?

    En dat gummetje, dat is van rubber. Maleisië? Indonesië? Hoe kom je aan dat rubber?
    En dan hebben we nog het koperen dingetje waar die gum in zit, de gele verf, de lijm.

    Kortom: het is niet één iemand die een potlood heeft gemaakt; duizenden mensen hebben samengewerkt. Mensen met andere talen, verschillende godsdiensten. Wat bracht hen in vredesnaam ertoe om samen te werken aan zo een potlood?

    Volgens Friedman ligt hier de magie van de vrije markt. Die bracht hen samen, om met het oog op een gezamenlijke win‑winsituatie iets tot stand te brengen in plaats van elkaar de oorlog te verklaren. Een mooi verhaal, maar dat ging allemaal niet vanzelf. Hier speelt intellectueel eigendom een cruciale rol. Door ondernemers een tijdelijk monopolie te geven op hun uitvinding, creëren we een (financiële) incentive om innovatief te zijn. En zo de maatschappij vooruit te helpen. Alleen maar vrije mededinging is een vrijbrief voor counterfeit.

    Ben je benieuwd of jouw product in aanmerking komt voor bescherming? 
    Neem dan vrijblijvend contact op met ons team van gemachtigden, zij staan graag voor je klaar!

     

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    De allereerste nietigheidsuitspraak van het UPC is een feit.

    • Patenten
    • Unitair Octrooi

    Innovatieve en techniek gedreven start-ups groeien harder dan andere starters. Wat kan het MKB daar van leren?

    • Patenten

    Investeren in R&D en samenwerking is juist nu dé sleutel tot succes voor het MKB.

    • Patenten

    Nieuwe verpakkingen bij Lidl en het belang van vooronderzoek

    • Merken
    • Legal

    Van beschrijvend naar onderscheidend: Hoe je van een beschrijvend merk een sterk merk maakt.

    • Merken

    TikTok-influencer beboet in Nederland: gamechanger voor influencers.

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    TikTok-influencer beboet in Nederland: gamechanger voor influencers.

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Bunq vs. easyJet: Hoe kan één woord zoveel impact hebben?

    • Merken
    • Modellen

    Merkbescherming in tijden van superhypes

    • Merken
    • Modellen
    • Legal