nl

    Terug naar overzicht

    Chipsstrijd

    • Merken
    • Legal

    De chipssectie in de supermarkt is de afgelopen tijd allesbehalve saai. Voorheen had het Belgische Croky jarenlang een licentie om Hula Hoops in de Benelux te verkopen. Maar die licentie liep op 1 juli af, omdat merkhouder Intersnack besloot die niet te verlengen. In plaats daarvan kreeg dochterbedrijf Chio de ringen in handen. Dit was een flinke klap voor Croky, dat de chips groot maakte.

    Een merk is een exclusief recht van de merkhouder; alleen zij mogen het gebruiken. Een uitzondering hierop is een licentieovereenkomst. Dit betekent dat de ander het mag gebruiken in ruil voor royalty's, wat meestal een vast bedrag of percentage van de opbrengst inhoudt.
     
    Na het aflopen van de licentie moest Croky noodgedwongen de populaire chips verkopen zonder de Hula Hoops-naam. De oude, vertrouwde verpakking is vervangen door een nieuwe verpakking van Croky, met de naam 'Bolognese Rings'. De chips-ringen zijn nog steeds rond, maar de hula-hoop om de Croky-papegaai is verdwenen. Alle verwijzingen naar het merk Hula Hoops zijn van de verpakking verwijderd. Het Hula Hoops-merk staat nu prominent op de nieuwe Chio-verpakking.

    De chipsoorlog verplaatst zich naar de rechter; beide partijen hebben een procedure aangespannen.

    Chio zegt dat de nieuwe chips te veel lijken op Hula Hoops. Croky daarentegen vindt dat zij, na al hun jarenlange marketinginspanningen om Hula Hoops in de Benelux groot te maken, recht hebben op een stukje van de taart.

    Op dit moment liggen beide verpakkingen (nog) in de supermarkten. De keuze is aan de consument: de Croky-verpakking met de vertrouwde papegaai of de officiële Hula Hoops van Chio.

     

    Telefoon

    +31 40 243 37 15

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Chipsstrijd

    • Merken
    • Legal

    Nieuwe verpakkingen bij Lidl en het belang van vooronderzoek

    • Merken
    • Legal

    Van beschrijvend naar onderscheidend: Hoe je van een beschrijvend merk een sterk merk maakt.

    • Merken

    Chipsstrijd

    • Merken
    • Legal

    EU Modellen wetgeving : vernieuwing

    • Modellen
    • Legal

    Nieuwe verpakkingen bij Lidl en het belang van vooronderzoek

    • Merken
    • Legal