nl

    Terug naar overzicht

    Mogelijke effecten van Brexit op uw merken en modellen

    • Merken
    • Modellen

    Intro...

    Dit nieuwsfeit vormt typisch zo’n moment waarbij men zich jaren later nog herinnert waar men zich op het moment suprême bevond. Zelf hoorde ik dit bericht op een wel heel bijzondere locatie; Kroatië. Uitgerekend in het land dat in 2013 als laatste land toetrad tot de Europese Unie vernam ik het bericht van het vertrek van een van de early adopters. Kroatië, een land waar de bevolking trots is op de recent verworven Europese verbondenheid, waar de economie groeit en eilandbewoners zich vereenzelvigen met de “eilanders” in het Verenigd Koninkrijk.

    Niet alleen de locatie was uniek, ook het gezelschap waarin ik mij bevond. ECTA, de Europese Organisatie van Merken-deskundigen. Aanwezig waren bijna 1000 collega’s uit alle EU landen, inclusief vele collega’s uit het Verenigd Koninkrijk. Gedeelde smart, maar helaas zeker geen halve smart... integendeel, utterly shocked.

    Het Verenigd Koninkrijk staat in de top drie van landen die de meeste Europese Unie Merken aanvragen. Een belangrijk aandeel van vragen tot uitleg van de Europese wetgeving, zogenoemde prejudiciële vragen, is afkomstig uit het Verenigd Koninkrijk.

    De mogelijke effecten van Brexit zijn behoorlijk, tenminste op het gebied van merken en modellen. Europese merken, en Europese modellen, vormen unitaire rechten met gelding voor alle EU-lidstaten. Deze merken en modellen omvatten het Verenigd Koninkrijk en dit zal niet meer zo zijn als het Verenigd Koninkrijk vertrekt uit de Unie. Uiteraard heeft dit gevolgen voor bestaande merken en modellen. Het is te verwachten dat er een soort van overgangsbepaling voor bestaande merken en modellen zal komen voor het realiseren van omzetting naar het Verenigd Koninkrijk. Toekomstige aanvragen zullen echter apart in het Verenigd Koninkrijk moeten worden geregistreerd, zodra dit land de EU heeft verlaten.

    Daarnaast is dit van invloed op de merken welke vallen onder de wettelijke gebruikstermijn, en overwegend worden gebruikt in het Verenigd Koninkrijk. Na vertrek uit de Europese Unie, zal zulk gebruik niet meer gelden als rechts instandhoudend gebruik.

    Hoewel deze wijzingen waarschijnlijk niet zullen leiden tot verlies van rechten, is een aanpassing in de dagelijkse aanpak van de doorsnee merkenportefeuille onvermijdelijk.

    Op korte termijn verandert er weinig. Het proces voor het verlaten van de Europese Unie duurt ten minste twee jaar, waarin de status quo behouden zal blijven.

    De Brexit in een nutshell: een situatie met gevolgen op vele gebieden, ook voor merken en modellen. Een situatie die we niet direct moeten overschatten, maar ook zeker niet onderschatten

    Mocht u in de tussentijd vragen hebben, neemt u dan gerust contact op met een van onze merkengemachtigden.

     

     

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Nieuwe verpakkingen bij Lidl en het belang van vooronderzoek

    • Merken
    • Legal

    Van beschrijvend naar onderscheidend: Hoe je van een beschrijvend merk een sterk merk maakt.

    • Merken

    TikTok-influencer beboet in Nederland: gamechanger voor influencers.

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    TikTok-influencer beboet in Nederland: gamechanger voor influencers.

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Bunq vs. easyJet: Hoe kan één woord zoveel impact hebben?

    • Merken
    • Modellen

    Merkbescherming in tijden van superhypes

    • Merken
    • Modellen
    • Legal