nl

    Terug naar overzicht

    Brexit - gevolgen voor EU merken en modellen

    • Merken
    • Modellen

    Intro...

    Met het risico dat de situatie is gewijzigd tussen het schrijven en het verzenden van dit nieuwsbericht inzake de Brexit, informeren wij u hierbij over de verwachte gevolgen en de mogelijke scenario’s. Dit alles, uiteraard, met een voorbehoud ten aanzien van de definitieve uitkomst.

    30 maart 2019 is een belangrijke datum, “Deal or no deal”. Er zal dan een overgangsperiode van start gaan, naar verwachting tot 31 december 2020.

    In onderstaand schema (*) schetsen wij de situatie en gevolgen, uitgaande van de thans voorliggende plannen:


    In bovenstaand geval zijn de gevolgen voor u als Merkhouder te overzien, tenminste wat betreft bestaande inschrijvingen. Bestaande rechten zullen automatisch worden omgezet en u verkrijgt automatisch een vergelijkbare inschrijving voor de UK.

    Voor hangende Uniemerk aanvragen evenals vernieuwingen van Uniemerk inschrijvingen is actie van de Merkhouder vereist, tenminste als u rechten nastreeft in de UK.

    En wat als er nu een toch een harde Brexit komt? In september van dit jaar heeft de UK Government Department for Business, Energy en Industrial Strategy een richtlijn gepubliceerd over de gevolgen voor merken en modellen in het geval er onverhoopt geen regeling komt tussen de EU en de UK inzake voortzetting I.E. rechten.

    In dit document verzekert de UK overheid dat bestaande Uniemerk inschrijvingen en Gemeenschapsmodelinschrijvingen een gelijkwaardige bescherming zullen krijgen in de UK. Hiermee wordt gesuggereerd dat bovenstaande regeling in grote lijnen ook door de UK zal worden ingevoerd ingeval van een harde Brexit.

    Uiteraard volgen wij de ontwikkelingen op de voet en zullen wij u hierover verder informeren zodra relevant.

    Mocht u nu al specifieke vragen hebben, aarzel niet deze aan ons voor te leggen. Wij lichten met veel plezier een en ander toe.

    Blijf op de hoogte

    Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

    Nieuwe verpakkingen bij Lidl en het belang van vooronderzoek

    • Merken
    • Legal

    Van beschrijvend naar onderscheidend: Hoe je van een beschrijvend merk een sterk merk maakt.

    • Merken

    TikTok-influencer beboet in Nederland: gamechanger voor influencers.

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    TikTok-influencer beboet in Nederland: gamechanger voor influencers.

    • Merken
    • Modellen
    • Legal

    Bunq vs. easyJet: Hoe kan één woord zoveel impact hebben?

    • Merken
    • Modellen

    Merkbescherming in tijden van superhypes

    • Merken
    • Modellen
    • Legal